O seriálu Ester Krejčí
Ester Krejčí je neobvyklý inteligentní televizní seriál o studentech posledního ročníku gymnázia v proklamovaně bezgenderové kultuře Eichlerské dopravně demokratické republiky. Zatím nebyl zfilmován, jsou k dispozici scénáře ke čtení.
V seriálu se snažím čtenáře nenásilně seznámit s psychologicky zajímavými studenty a na pozadí představit eichlerskou kulturu, kde sice lidé jsou ženami a muži, ale není to pro ně nijak zvlášť určující či podstatné. Snažím se také ukázat, že za špatným prvním dojmem se může skrývat dobrá vůle a navrhnout způsoby, jak spolu mohou i lidé velmi výrazně se lišící názory, identitou a způsobem uvažování vycházet bez nenávisti, násilí či diskriminace, aniž by se museli navzájem přizpůsobovat či trpět útlakem.
Jako čtenáři dostanete příležitost sledovat soužití řady studentů, zvláště Ester Krejčí, sester Barbory a Tamary Janů, Vojtěcha Vernera, Mojí vinné révy, Kňoura a Jany Zlomilové.
Seriál Ester Krejčí je postmoderně naturalistický. Naturalistický znamená, že ilustruje dopad vlivů vrozených dispozic, výchovy a sociálního okolí na osobnost a chování jednotlivce, kladné (jako v případě Mojí vinné révy) i záporné (jako v případě Tamary Janů). Postmoderně zde znamená, že se nezaměřuje na jednoho jednotlivce, ale ukazuje složitou interakci celé řady takových jednotlivců v prostředí tak nepřirozeném, jakým je školní třída. Výsledek je občas zajímavý, občas nudný, občas poučný, občas absurdní, ale rozhodně velmi různorodý a interpretačně nejednoznačný.
Ke každé epizodě je připojena „hudba k závěrečným titulkům“, která nějak (více či méně) souvisí s obsahem epizody.
Další informace v bodech
- Žánrem jde o spekulativní fikci zaměřenou na kulturu (cul-fi).
- Vzhledem k postmodernímu charakteru seriálu na něj lze nahlížet z mnoha různých úhlů pohledu.
- Seriál byl inspirován seriálem Daria a částečně Teorie velkého třesku. Inspirace Teorií velkého třesku se projevuje hlavně ve stylizovaných názvech epizod a vyskytujících se encyklopedických znalostech.
Poslední nekomerční verze
Knižní vydání seriálu Ester Krejčí podléhá licenci CC BY-SA, což znamená, že autoři z něj odvozených fan fikcí mohou být nuceni umožnit komukoliv prakticky neomezené komerční využití svých fan fikcí, aniž by za ně mohli požadovat honorář nebo zakázat použití, které se jim nelíbí. To mnoha fanouškům nemusí vyhovovat, protože fan fikce jsou tradičně nekomerční, a některým fanouškům jejich fan fikce připadají dokonce osobní, takže si nedovedou představit, že na ně někdo cizí bude dělat reklamu a prodávat jejich výtisky úplně cizím lidem. Naštěstí pro ně vývoj seriálu Ester Krejčí probíhal pod licencí CC BY-NC-SA. Pod touto licencí dospěl do stavu, který si můžete stáhnout níže, a kdyby nebyla naděje, že se stane něčím víc než obyčejnou nekomerční fan fikcí, také by v tomto stavu zůstal.
Pokud chcete zakázat komerční použití svých fan fikcí, odvozujte je, prosím, od této verze scénářů místo od verze publikované knižně.
Poslední nekomerční verze ke stažení:
- ester.pdf (verze 5.14, 19. února 2017, 925 kB)
Odkazovaný PDF dokument podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně–Zachovejte licenci 3.0 Česko. Licenční informace a údaje o autorství naleznete v něm na str. 493.
Nedostatky oproti vydané knižní verzi:
- Chybí dodatky.
- Chybí ilustrace.
- Formát A5.
- Text neprošel „autorskoprávním pročištěním“, takže téměř jistě obsahuje krátké texty, názvy a postavy použité v rozporu s autorským právem. Držitelé práv k těmto textům a postavám mohou jeho šíření zakázat, byť to není příliš pravděpodobné, bude-li šířen a využíván pouze způsoby obvyklými u fan fikcí.
- Text neprošel korekturou.
- Nemusí odpovídat aktuálním poznatkům o eichlerské kultuře.
- Já tento text dále nepodporuji (ale můžete se pokusit mě přesvědčit, abych začal/a, pokud vám to za to stojí).