S02E07 Klub mladých intelektuálů

Údaje na této stránce vycházejí z pracovní verze epizody a nemusí odpovídat verzi scénáře zveřejněné v knižním vydání.
Klub mladých intelektuálů
Scénář
Hudba k titulkům
Iva Frühlingová: Animalni hlavolam (text)
Předchozí/následující epizoda:
Označení
S02E07
Datum událostí
25. a 26. dubna a 9. května 2011
Datum vydání pracovní verze
1. března 2015

Klub mladých intelektuálů je osmá epizoda druhé série seriálu Ester Krejčí (18. celkově). Ester Krejčí se zúčastní ukázkové hodiny klubu mladých intelektuálů a seznámí se tam se zajímavými mladými lidmi. Ester Krejčí odmítne pro Moji vinnou révu pomoci Kňourovi, ale Moje vinná réva a Ester Krejčí přesto zůstanou přátelé.

Shrnutí epizody

Toto byla osmá epizoda druhé série seriálu Ester Krejčí. Dáda Karel přesvědčil Ester Krejčí k účasti na ukázkové hodině klubu mladých intelektuálů. Kňour Vojtěchu Vernerovi sebevědomě vylíčil, jak svede Astru, když to však zkusil, Astra se urazila a řekla mu, že by ho nechtěla ani noha u stolu.

V klubu mladých intelektuálů, který organizoval Jaroslav Pospíchal, se sešlo šest mladých lidí. Hodinu na představování a diskusi jim odměřily přesýpací hodiny.

Emerald se profiloval spíše jako nerd než jako intelektuál. Psychopat Armand se charakterizoval jako amatérský antropolog se zájmem o psychotropní látky. Aura teprve hledala svůj vkus a odmítla něco konkrétního od klubu očekávat. Ester Krejčí pobídla ostatní, aby preferovali autenticitu před konformitou, aby je mohla lépe poznat. Ruslan Elita působil jako mentálně retardovaný. Aby se z diskuse nestala úplná parodie, Ester Krejčí ho zavázala k mlčení za dílek dortu. Livie Křížová evidentně trpěla silnou depresí; řekla, že milovala, ale teď vnímá všude jen strašnou prázdnotu, jako by už ani nepatřila na tento svět.

Armand Emeraldovi místo Červeného trpaslíka doporučil Minority Report. Aura jim doporučila anime Princezna Mononoke. Armand se zmínil o filmu Byl jsem mladistvým intelektuálem a doporučil Ester Krejčí dystopii Aldouse Huxleyho. Livie Křížová označila označování se za intelektuála za nepřípustné „škatulkování“, Ester Krejčí s ní nesouhlasila. Armand se zeptal na názor na osoby vyhledávající transcendenci pod vlivem halucinogenů. Podle Livie Křížové jsou to blázni a Ester Krejčí pochybovala o smysluplnosti takové „sebevražedné filozofie“. Ester Krejčí označila za kultovní intelektuální dílo Medvídka Pú, Armand dával přednost Interview s upírem.

Nakonec se rozhodli, že místo aby platili Jaroslavu Pospíchalovi za organizaci, budou se scházet sami v Armandově domě. Jaroslav Pospíchal byl zklamaný, ale chytil se příležitosti, když mu Ruslan Elita nabídl, že sežene spolužáky, kteří by do klubu chodili.

Ester Krejčí večer místo psaní domácích úkolů prokrastinovala u klavíru a v noci se jí zdál příjemný sen, v němž dirigovala orchestr. Kňourovi se téže noci zdála noční můra, v níž selhal jako prostitutka. Ráno byl velmi smutný a jeho dáda mu místo vyslechnutí začala vyprávět svůj zážitek. Ve škole Moje vinná réva vybídla Ester Krejčí, aby mu pomohla, ale ta to odmítla, protože Kňour pro ni nebyl přítel, ale jen otravný spolužák. Moje vinná réva zapochybovala, zda jsou ona a Ester Krejčí stále ještě přátelé, ale Ester Krejčí ji ujistila, že ano.

V divadelní hře Útěk před Godotem, kterou Ester Krejčí psala, Fuga a Exter nemají čas vzpomínat, přemýšlet, poučit se ze svých omylů nebo dělat cokoliv užitečného, protože věří v nezbytnost utíkání před Godotem, který však nikdy nepřijde.

Následující týden se Ester Krejčí, Emerald a Aura opět sešly a Ester Krejčí jim představila Tamaru Janů, která přemýšlela nad slánkou a pepřenkou. Podle Aury se k nim nehodila, protože pouhá psychiatrická internace lidi nesbližuje. Ester Krejčí vysvětlila Emeraldovi, jak se člověk stává intelektuálem. Armand je pustil dovnitř, ale vzápětí je teatrálně vyhodil a vysmál se jim. Vydali se na náhradní místo, kterému Aura říkala Prak.

Explikace názvu

Ester Krejčí v epizodě navštíví ukázkovou hodinu „klubu mladých intelektuálů“.

Postřehy a zajímavosti

  • Z rozsahových důvodů bylo z epizody v průběhu psaní scénáře vypuštěno několik původně plánovaných obrazů s Kňourem, který se v nich ze svého zklamání sám vzpamatoval a po návratu do školy obtěžoval další spolužáky.
  • Knihu Konec civilizace, kterou Armand doporučil Ester Krejčí, si Ester Krejčí skutečně pořídila a četla ji na konci epizody Definice dendrofilie.
  • Jana Zlomilová byla v době děje epizody v nemocnici se zlomenou nohou v důsledku událostí v Definici dendrofilie.
  • Charaktery Aury a Livie Křížové jsou volně založeny na charakterech skutečných osob.

Ukázka

Armand:Livie Křížová, jaký je váš názor na osoby, které vyhledávají transcendenci pod vlivem halucinogenů?
Livie Křížová:Jsou to blázni. Lidská psychika je už tak plná symptomů neurózy či psychózy a je šílené a absurdní si ji mrzačit pro vyvolání dalších.
Ester Krejčí:Nemluvě o tom, že prožitek transcendence je v mnoha případech jen eufemismus pro delirium tremens.
Armand:Nesouhlasím. Podle mě je to cesta k poznání, které je ostatním odepřeno. K poznání, které by za střízliva sežehlo duši v prach. Poznání transcendentního smyslu života a jak žít, aby byl naplněn.
Krátkou chvilku všichni mlčí či přemýšlejí.
Aura:(užasle:) Zajímalo by mě, jak žijete vy...

Upoutávka na Horkou bramboru

Vejde se velkorypadlo na fotbalový stadion?
Největší stroje světa – v Horké bramboře!