S02E03 Analogie Dekameronu
Analogie Dekameronu |
Analogie Dekameronu je čtvrtá epizoda druhé série seriálu Ester Krejčí (14. celkově). Díky chřipkové epidemii odpadne oktávě B vyučování. Studenti zprvu chtějí jít domů, ale pak se pod vedením Mojí vinné révy vydávají vyprávět si příběhy o životě dospělých se vším, co k němu patří.
Shrnutí epizody
Toto byla čtvrtá epizoda druhé série seriálu Ester Krejčí. Díky chřipkové epidemii odpadlo oktávám vyučování. Moje vinná réva zdůraznila spolužákům, že jsou již skoro dospělí, takže by neměli jen tak odejít. Ester Krejčí uvedla, že analogická situace nastala v knize Dekameron, kde šlo o epidemii moru. Studenti se tak podle tohoto vzoru pod vedením Mojí vinné révy vydali (nepříliš ochotně) vyprávět si příběhy.
Moje vinná réva vyprávěla příběh o Dobromile Hodné, „nejoblíbenějším profesorovi všech dob“, který celý život dělal pro svoje žáky či studenty to nejlepší, a ti tak byli hodní a šťastní. Zemřel během vyučování a na pohřeb mu přišli jeho bývalí žáci a studenti. Nakonec jim po něm zůstaly jen vzpomínky.
Vojtěch Verner vyprávěl sci-fi příběh o Doktoru A, muži, který se ve stáří vydal ve stroji času do minulosti napravit své chyby, ale místo toho skončil v paralelním vesmíru, kde se setkal se svým ženským já.
Tamara Janů vyprávěla podivný příběh o dvou Janech Novácích, kteří si odříkávali jazykolamy a pak se do sebe zamilovali, když jeden z nich řekl ten nejjazykolamnější, jaký znali. Nikita Král se přihlásil, když chtěl říci, že se mu příběh líbil, protože by jinak nepoznal, kdy může mluvit.
Jana Zlomilová nakonec vyprávěla příběh o Janě Vaňkové, která prožila šťastný, i když zcela obyčejný, život s Petrem Barvířem – uzavřela s ním partnerství a vychovali dva zrozence, kteří se pak o ně ve stáří starali.
Ester Krejčí uvažovala, co bude vyprávět; navrhla popis účinků alkoholu na lidskou psychiku či nacistická válečná zvěrstva. Moje vinná réva navrhla optimističtější vyprávění o Dianě, princezně z Walesu. Úvahy Ester Krejčí přerušilo zvonění. Studenti, kromě Nikity Krále, Mojí vinné révy, Larise a Ester Krejčí odešli. Ester Krejčí to přičetla tomu, že dávají přednost svobodě před rozumem. Moje vinná réva poděkovala Larisovi, že nevyrušoval, a zjistila, že ani jeden z nich nemá deštník. (Venku totiž zatím začalo pršet.) Ester Krejčí řekla, že dává přednost rozumu před svobodou, a tak jim nabídla svůj deštník a poradila Mojí vinné révě pořídit si pláštěnku. Odešly a ve třídě nakonec zůstal jen Nikita Král.
Kňour řekl v šatně Vojtěchu Vernerovi, že kromě sexu ho zajímají ještě svaly a chce se stát prostitutkou.
Explikace názvu
Situace, kdy se studenti před chřipkovou epidemií shromáždili ve škole, byla obdobná (analogická) k situaci na začátku knihy Dekameron, kdy se deset šlechticů uchýlilo na venkovské sídlo ze strachu z epidemie moru.
Postřehy a zajímavosti
- Každé vyprávění, které v epizodě zaznělo, je jiné: Vyprávění Mojí vinné révy je založeno na (v EDDR) skutečných událostech; Moje vinná réva je slyšela od Nikoly Cizí, kterou lze v epizodě dvakrát zahlédnout. Příběh Vojtěcha Vernera je naopak ryzí fantazie. Vyprávění Tamary Janů ukazuje, jak lidé, kteří lásku nezažili, o ní mohou mít (a zpravidla nejspíš mají) velmi zkreslenou představu. A vyprávění Jany Zlomilové je zase vyjádřením touhy do budoucna, určitého životního směřování.
- Sexuální výchova je v EDDR vyučována zpravidla až od 6. třídy základní školy, resp. od primy víceletých gymnázií, takže není vyloučeno, že Elizej Rieger skutečně ještě neznal základní využití kondomu.
- Po Radkově odchodu zbylo ve třídě deset studentů, což odpovídá Dekameronu, kde si příběhy vyprávělo deset šlechticů. Zatímco však v Dekameronu to bylo sedm žen a tři muži, zde to bylo jen šest žen a čtyři muži.
- Chřipková epidemie musela začít nebo být předvídána již předchozí týden, protože téma hlavního článku v Horké bramboře je jí evidentně inspirováno.
Ukázka
Upoutávka na Horkou bramboru
Mohou se bacily proměnit v obří krvežíznivé bestie? | |
Mutanti v našich tělech – v Horké bramboře! |