S02E04 Analýza marketingu

Údaje na této stránce vycházejí z pracovní verze epizody a nemusí odpovídat verzi scénáře zveřejněné v knižním vydání.
Analýza marketingu
Scénář
Hudba k titulkům
TEAM: Reklama na ticho (text)
Předchozí/následující epizoda:
Označení
S02E04
Datum událostí
11., 12. a 15. ledna 2011
Datum vydání pracovní verze
1. září 2015

Analýza marketingu je sedmá epizoda druhé série seriálu Ester Krejčí (17. celkově). Skupina spolužáků a kluk Neptuna se vydávají do hypermarketu Konipas nakoupit Mojí vinné révě nové boty. V obchodě jsou vystaveni reklamním upoutávkám a různým marketingovým trikům. Ester Krejčí je Mojí vinné révě odhalí a pomůže jí znovu nalézt ztracenou spokojenost.

Shrnutí epizody

Toto byla sedmá epizoda druhé série seriálu Ester Krejčí. Ester Krejčí před spaním studovala psychologii reklamy, a tak se jí zdál sen, kde jí v oáze místo vody nabídly hydratační krém. Ráno její dáda souhlasila, že Ester Krejčí může spát s Medvídkem Pú, když chce.

Mojí vinné révě zatékalo do boty, ale dáda jí nechtěla koupit nové. Zoraně bylo Mojí vinné révy líto, tak jí nabídla, že jí je koupí ona. Ve fitness centru dostaly Moje vinná révaEster Krejčí podivně tvarovanou pizzu. Moje vinná réva chtěla začít žít zdravěji, ale na jídelním lístku žádné zdravější jídlo nebylo, takže si musela přiznat, že jim příští týden nezbude nic jiného než si dát další pizzu.

V sobotu vyrazily do hypermarketu Konipas Moje vinná réva, Ester Krejčí, Zorana, Bernard Koniklecový, sestry Janů, Vojtěch Verner a dosud neznámý kluk Neptuna. Moje vinná réva s ostatními pomohla starci Heleně Smutné dojít do obchodu. Stařec jim přitom řekl, že jako dnešní mládež nikdy nepochopí radost, jakou měl z lázeňských oplatků.

Odložily si zavazadla do dřevěných skříněk a vyrazily do prodejny, kde jim hrála nenápadná hudba. Zorana musela vstoupit služebním vchodem, protože ten hlavní nebyl bezbariérový. Ester Krejčí označila erotické reklamní plakáty za opovrženíhodné.

Vojtěch Verner skupinu opustil, protože se neshodl s ostatními na způsobu nakupování. Moje vinná réva si hned koupila křupky a džus, přestože si nic kupovat nechtěla. Ester Krejčí to vysvětlila tím, že hudba ji odvedla od přemýšlení nad tím, co dělá, což je jeden z mnoha obchodnických triků. Dvojčata za ochutnávkovým pultem se pohádala, protože jim hrozilo propuštění za soukromý rozhovor se zákazníkem. Ester Krejčí vysvětlila Mojí vinné révě, jak hypermarkety vyhazují ovoce, a řekla jí o freeganech. Bernardu Koniklecovému se nedařilo přijít na to, jak mohl mít stařec radost z lázeňských oplatků. Ester Krejčí mu vysvětlila, že za socialismu byly symbolem osobního úspěchu.

Tamara Janů se podivovala, že ryby nemají nohy. Ester Krejčí přirovnala přeplněné akvárium k nově otevřenému hypermarketu a souhlasila, že ryby se často chovají civilizovaněji než lidé. Ester Krejčí vysvětlila Mojí vinné révě, proč byly sladkosti v obchodě ve více odděleních. Moje vinná réva měla velkou chuť na „lahodné drůbeží párky“. Ester Krejčí jí vysvětlila, že i název je forma reklamy a tentýž výrobek pojmenovaný jinak by se ničím nelišil. Když si pak Moje vinná réva přečetla složení, nejen že ji přešla chuť, ale navíc pochybovala, že jsou ty párky vůbec jedlé.

Neptuna se pochlubila Ester Krejčí s oranžovými lodičkami a ukázalo se, že věří reklamám, chce být single a v životě se chce hlavně bavit, protože nesnáší nudu. Neptuna byla přesvědčena, že lidé vyhledávají vždy ty nejnovější a nejmodernější věci, Ester Krejčí naproti tomu zastávala názor, že dospělí lidé vyhledávají především varianty toho, co se jim líbilo již za mlada. Neptuna si myslela, že Zorana by si pořídila nejmodernější invalidní vozík, kdyby na něj měla, ale ve skutečnosti jí to Zorana tvrdila pouze proto, aby vyhověla Neptuniným představám a mohla zůstat jejím přítelem.

Moje vinná réva nové boty dostala, ale zatímco do obchodu vešla zvědavá a šťastná, po odchodu z něj byla smutná, protože byla vystavena spoustě lákavých, ale pro ni nedostupných nabídek. Ester Krejčí jí vysvětlila, že obchodníci chtějí, aby byl zákazník nešťastný, a přála si, aby Moje vinná réva přemýšlela nad příčinami a důsledky svého chování. Ta si uvědomila, že dvoulitrové balení džusu, které si koupila, nezvládne sama vypít, a tak se rozhodla rozdat ho v pondělí ve škole.

Ester Krejčí si před spaním četla svoji oblíbenou knihu Medvídek Pú, a tak byla šťastná.

Explikace názvu

Ester Krejčí jde do Konipasu poznat a zkoumat (analyzovat) soudobé formy marketingu, tedy činnosti, jejímž cílem by mělo být uspokojování potřeb zákazníka vhodně cílenými nabídkami. (Přitom však dochází k názoru, že záměrům marketingu vyhovuje spíše nechat potřeby zákazníka neuspokojené, protože spokojený zákazník si nenakoupí tolik zboží jako nespokojený.)

Postřehy a zajímavosti

  • Z epizody bylo v průběhu tvorbu díky omezenému rozsahu vyloučeno několik vedlejších dějových linií, čímž jejich témata zůstavají otevřená úvahám diváků (resp. čtenářů): První z nich měla pojednávat o zaostalosti EDDR ve výstavbě bezbariérových vchodů a zavádění nízkopodlažních dopravních prostředků. Druhá vyprávěla příběh o tom, jak Tamara Janů dostala fotoaparát: Jejímu dědečkovi se zhoršil šedý zákal, a tak jí fotoaparát daroval.
  • Ester Krejčí uvádí v epizodě poměrně málo konkrétních obchodnických triků, protože ty se často mění a v době vysílání by takový přehled už stejně nebyl aktuální. Může to být cokoliv, co skrytě či nekorektně ovlivňuje chování spotřebitele či jeho hodnocení produktu.
  • Děj epizody se odehrává tentýž týden jako Univerzální invence, proto je ve třídě tatáž reklama na Horkou bramboru.
[FOTO]
Tamara Janů si nakonec panenky na fotografování opravdu koupila. Takto vypadá výsledek.

Ukázka

Moje vinná réva:Škoda, že jsem musela slíbit, že už si nic dalšího nekoupím. Lahodné drůbeží párky by mi určitě moc chutnaly. Musím někdy přesvědčit dádu...
Ester Krejčí:Uvědomujete si, že i název výrobku je druhem reklamy?
Moje vinná réva:Ne. Opravdu?
Ester Krejčí:Zákazník si mnohem pravděpodobněji koupí „lahodný párek“ či služby „profesionálního týmu“ než „hnusný párek“ či služby „týmu flákačů“. Jenže ve skutečnosti v tom nemusí být rozdíl – růže pojmenovaná hnusná kytka by voněla stejně. Třeba jsou ty párky ve skutečnosti nechutné.
Moje vinná réva:(naivně:) Ale když na nich píšou, že jsou lahodné, tak přece musejí být dobré.
Ester Krejčí:(Vzdychne si.) Přečtěte mi složení.

Upoutávka na Horkou bramboru

Okradou a znásilní vaši mrtvou prababičku? Nemůžou si pomoct!
Kleptomani nekrofilové – v Horké bramboře!